Open de ogen van je reptielenbrein!
In hoeverre heb jij invloed op verandering van je gedrag?

imagesAlles om ons heen verandert. Een heel planetenstelsel, maar ook de cellen in je lichaam veranderen geheel vanzelf. Ook wij zijn onderhevig aan een steeds veranderende omgeving en dat vergt dat wij flexibel en veranderbereid zijn. In hoeverre heb jij invloed op verandering van je gedrag?
Stel je wilt 10 kilo afvallen, hoe verander je dan je gedrag?
Alles begint in je brein. Ik neem je even mee naar het ontstaan van ons brein.

Brainy_duimHet voornemen om 10 kilo af te vallen begint in je neo-cortex. Dit is het meest recente deel van het brein. Dat deel is 100.000 jaar geleden ontstaan. We noemen dit deel ook wel de verhalenmaker! Het verzint overal verhaaltjes bij en komt met allerlei verklaringen en ideeën.
Daaronder ligt het zoogdieren brein, ook wel ons emotionele brein genoemd. Deze  ontstond zo’n 2 miljoen jaar geleden en is gericht op het vermijden van pijn en krijgen van plezier. Deze wil dus graag beloond worden.
Ons oudste deel daaronder, is het reptielenbrein. Deze is 5 miljoen jaar geleden ontstaan en is gericht op overleven. Het is de automatische piloot en houdt van routines.

Reep chocola
choco-reepTerug naar het voornemen dat je 10 kilo wil afvallen. ’s Avonds op de bank bedenk je ineens dat er nog een reep chocola in de ijskast ligt. “Nee nee”, denkt de neo-cortex, “Je bent op dieet en je moet afvallen. Het reptielenbrein geeft je de impuls om wel die reep te gaan halen. Je eet immers iedere avond wat lekkers (dat is je inmiddels aangeleerde automatisme) en het zoogdierenbrein geeft ook de impuls, want die wil nou eenmaal graag een beloning en plezier. De neo-cortex doet zijn uiterste best de verleiding te weerstaan, echter hoe vaker deze op de rem stapt, hoe sneller de remschijven slijten en zo zie je jezelf toch bij de ijskast belanden. De onderste delen zijn sterker.
Wanneer je eenmaal op de bank die reep zit te eten, verzint de neo-cortex een nieuw verhaaltje. “Ach die ene reep maakt eigenlijk niet uit, dan eet ik morgen wel wat minder”. Dat noemen we cognitieve dissonantie. Jezelf goed praten tegen beter weten in. :)

Het gevolg hiervan is dat van alle mensen die beginnen aan een dieet, slechts 13% slaagt in hun voornemen. De rest is zelfs dikker dan daarvoor.
Goede ideeën, doelen stellen, positief denken, het zijn goede ideeën van de verhalenmaker, maar de oudere delen van het brein trekken zich daar maar weinig van aan en winnen vaker.

Verandering lijkt dus lastig en moeilijk. Toch kan het, zelfs snel, pijnloos en makkelijk.
Het lukt al veel makkelijk als alle 3 de delen van het brein in overeenstemming zijn.
Echter het snelst gaat het als je de ogen van je Reptielenbrein opent. Maar daarover later meer.

De 3 delen van ons brein zijn in overeenstemming bij Passie of Urgentie.

Passie:
schermafbeelding-2017-09-04-om-16-08-59Stel je voor, je wilt gitaar spelen. Als er geen passie voor is dan merk je dat het veel moeite kost om je vingers op de juiste positie te krijgen en met de andere arm ook nog eens de juiste snaren te raken en het goede ritme te spelen. Het reptielenbrein werkt niet mee, want dit is niet zijn routine. Het zoogdierenbrein werkt ook niet mee, want de pijn en moeite is groter dan de beloning. Veel mensen geven daarom al snel op.
Als er passie is dan werkt dit anders. Dan blijft de neo-cortex hameren op oefeningen (je wilt het namelijk echt graag), dan is het zoogdieren blij met de eerste klanken en voelt dit als een beloning wat groter is dan de pijn en de moeite van het oefenen en het reptielenbrein past zich aan aan een nieuwe routine. Oefening baart kunst. Omdat de handelingen steeds meer geautomatiseerd worden en moeitelozer verlopen.

Urgentie:
Als je vastloopt en lijdt en je geen andere uitweg meer ziet dan is er een urgentie om te veranderen. Je ziet dit vaak bij mensen met een burn-out. In het brein ontstaat dan de noodzaak om het roer om te gooien. Het zoogdierenbrein ervaart veel pijn en wil weer plezier beleven. De jarenlange routines waardoor je vast bent gelopen hebben hun beste tijd gehad. Ook in het reptielenbrein vindt hierdoor een verandering plaats en het brein gaat daardoor nieuwe verbindingen aan. De verandering is in gang gezet.

Al met al duurt verandering op deze manier gemiddeld 66 dagen en is veel herhaling noodzakelijk om het in te slijten tot een automatisme.

Kan het ook sneller en makkelijk? JAZEKER!
De patronen die ingesleten zijn in het diepste brein, noemen we ook wel een automatisme.Nieuw gedrag wordt dus uiteindelijk een nieuw automatisme.
De sleutel van verandering is dus om meteen in het reptielenbrein, waar automatismen opgeslagen liggen, nieuwe gewoonten in te laten slijten. Dan gaat verandering snel en makkelijk en is het net alsof het nooit anders is geweest. En eenmaal iets nieuws erin, zorgt ervoor dat het oude ‘uitdooft’ (pruning).

Om dit te laten slagen, onderstaande tips:

  1. Open de ogen van je reptielenbrein

schermafbeelding-2017-09-04-om-16-00-40Wil je veranderen? Maak de pijn zo groot mogelijk. Jouw brein kent geen verschil tussen fantasie en werkelijkheid en handelt naar wat jij ‘erin stopt’. Waar wil je van af? Maak het dus groot, erg en pijnlijk, beleef het gevoel alsof het echt is. Zo ziet jouw brein het als ‘echt’ gevaar en kom jij in actie. Als je bijvoorbeeld wil stoppen met roken, maak dan een beeld waarin je ziet dat je aderen dichtslibben, je parodontitis ervoor zorgt dat je tanden loslaten en je adem stinkt, dat je  huid vaal en verouderd eruit ziet, rimpelig en je longen gitzwart zijn zodat je de hele dag een nare rokershoest hebt enz. Zie dat je omgeving eronder lijdt, je kinderen het foute voorbeeld krijgen, je partner niet meer intiem met je wil zijn, omdat je stinkt, mensen ontlopen je, enz.

  1. Geef je reptielenbrein rust

Als je wilt veranderen, zorg dat je dit doet in een veilige omgeving. Een omgeving die achter jouw verandering staat en je stimuleert indien nodig. Ook een omgeving die snapt dat het met vallen en opstaan gaat en jou niet meteen veroordeelt als je ‘valt’.  Soms moet je je omgeving aanpassen om je reptielenbrein tot rust te krijgen. Stress in je reptielenbrein zorgt er namelijk voor dat je terugvalt op je oude automatismen.

  1. Creëer een mooie toekomstdroom

schermafbeelding-2017-09-04-om-16-06-11Een aantrekkelijk toekomstbeeld bevat een wens of verlangen. Als je zo’n beeld creëert alsof het al werkelijkheid is, benut je de kracht van je emoties, want de hersenen leren makkelijker als er emoties in het spel zijn. Een aantrekkelijk toekomstbeeld leidt bovendien tot ontspanning. Ontspanning helpt ook om de eerste kleine veranderingen in je eigen gedrag beter te kunnen zien.

  1. Mindful mediteren beïnvloed je zoogdierenbrein

schermafbeelding-2017-04-04-om-16-04-28Je denken is altijd bezig met wat is geweest (verleden) of wat er nog komt (toekomst) (neo-cortex). Door te mediteren maak je direct contact met het Reptielenbrein en kom je meer in het hier – en –nu. Ook kom je beter in contact met je gevoel. Je geeft je zoogdierenbrein een beloning en je neo-cortex blijft rustig! Hierdoor voel je je veilig, reageer je rustiger, ben je minder bang en zenuwachtig. Je krijgt er nieuwe kracht en energie van, innerlijke rust en het gevoel alles aan te kunnen. Je kunt je beter concentreren en je focus scherp houden en je krijgt meer zelfvertrouwen. De muziek op deze CD brengt jou meteen in je reptielenbrein.

  1. Neem wat vaker de trap!

Het reptielenbrein is verbonden met je zenuwstelsel en je bewegingsapparaat. De stofjes die veranderen vergemakkelijken zijn de neurotransmitters: endorfine, oxytocine, dopamine en serotonine.
Wil je je gedrag snel en pijnloos veranderen? verwen jezelf met deze stofjes en beweeg je letterlijk naar je doelen toe! Beweging in welke vorm dan ook is dé oplossing enmaakt de juiste stofjes aan voor verandering. Maak het makkelijk en haalbaar. Dus: neem wat vaker de trap, doe huishoudelijke klusjes als stofzuigen, maak een ommetje, heb regelmatig seks, doe 10 kniebuigingen als je opstaat enz.

Organiseer een rode lamp!

schermafbeelding-2017-09-04-om-16-02-51Ken je het verhaal van de ‘slipcursus’?
Op een slipcursus leer je dat je ten tijde van een ‘slip’ juist NIET mag remmen. Die handeling druist tegen je natuurlijke automatisme in.
Om je daarvan bewust te maken, zetten ze een rode lamp op de motorkap. Iedere keer als jij de rem intrapt, gaat de rode lamp branden op de motorkap.
Organiseer voor jezelf een rode lamp en houd jezelf zo extra bewust!

Je zult merken dat zodra de ogen van je reptielenbrein geopend zijn, jij anders kijkt naar jezelf en je omgeving. En dat alles kan in slechts 1 uur!!

Na mijn seminars is jouw reptielenbrein in staat van verandering zodat ook jij ervaart dat verandering leuk, slim en makkelijk is!

Wil je meer weten?

Vertel het verder:

Reacties zijn gesloten.