Onlangs sprak ik een man die heel graag wil gaan sporten. Hij heeft een goede intelligentie, doet aan zelfreflectie en weet wat hij wil. Toch lukt het hem maar niet te gaan sporten. “Hoe kan dat nou?”, vroeg hij. “Ik wil het echt heel graag maar doe het maar niet”.

Herkenbaar? Hoe kan het toch dat we vaak iets echt wel willen maar het toch niet doen of volhouden? Dit heeft te maken met oude bekende patronen die diep in ons brein verankerd liggen. Deze patronen zijn hardnekkig geautomatiseerd en werken hetzelfde als een verslaving: ook al wil je anders, je kan het niet anders! Ik zeg altijd: “Elk lang getraind gedrag is uiteindelijk een verslaving”. Ooit ben je bijvoorbeeld opgevoed met het idee dat sporten niet zo belangrijk is of niemand in je gezin deed het waardoor jij zo dacht over sporten. Daardoor heb je nooit echt veel gesport en zeg je tegen jezelf: “Ik ben nou eenmaal geen sporter”. Als je dan nu besluit te sporten dan zit die overtuiging van vroeger nog in de weg. Je kunt dan veranderen op wilskracht, echter je overtuiging die bij dat gedrag hoort is niet weg en die wint. Dus effectiever is het om te veranderen vanuit een nieuwe overtuiging van binnenuit. Dat is een bewustwordingsproces.

Mensen nemen zich voor iets te doen of te laten. Oud en nieuw is ook echt zo’n tijd dat iedereen weer even stilstaat en met zichzelf afspreekt een aantal zaken echt anders te gaan doen. Uit onderzoek blijkt dat binnen een half jaar tweederde van de mensen het al heeft opgegeven. Jou lukt het wel. Let maar op!
Hieronder tips hoe.

1. Roze olifant
Denk NIET aan en roze olifant en hups daar is die al. Ons brein kent het woordje NIET niet en focust op wat jij erin stopt. Stel dus allereerst haalbare en realistische doelen in het NU alsof je ze al bereikt hebt en je brein voert het uit. Formuleer deze dus positief en concreet. Bijvoorbeeld: Ik leef gezond en sport daartoe 2 x per week een uur. Nu heb je meteen je nieuwe overtuiging.

2. Mood Board
IMG_6256Maak NU een voorstelling van de nieuwe situatie. Hoe ziet die er uit, wat doe je, hoe voel je je, wat denk je, wat zeg je tegen jezelf? Hou dat beeld voor ogen en bedenk een woord dat dit beeld oproept. Wanneer je dit woord zegt is daar meteen weer dat beeld. Je kunt ook een Mood Board maken met plaatjes uit tijdschriften die je ergens ophangt waar je dagelijks komt.

3. Maak een stappenplan
Dit document leidt je stap voor stap naar je gewenste doel en komt uit op een concreet haalbaar plan van aanpak.

4. Creëer een inspirerende omgeving
Vertel je voornemen(s) ook aan andere mensen dien jou geloven en je kunnen motiveren of inspireren door te zetten.Vraag dat ook aan ze om te doen. Het goede voornemen ligt dan op tafel, is bespreekbaar en kan niet meer worden ontkend. Een voornemen met elkaar delen kan ook kracht geven, omdat je het dan samen doet.

5.  21 day challenge
Schermafbeelding 2014-12-11 om 14.42.58
Ga de 21 day challenge met jezelf aan. Herhaal iedere dag je nieuwe overtuiging, roep het beeld op en doe iedere dag iets in de richting van je doel. Deze site heb ik een paar jaar geleden gestart en is nog steeds relevant. Het helpt jou om met jezelf de challenge aan te gaan. Begin onderaan de pagina van deze link en geniet van de weg ernaartoe!


6.
  Houd moed
Wees je bewust dat er geen falen is, alleen momenten om van te leren. Als het niet in 1 x lukt dan betekent het dat je nog wat langer mag oefenen. Weet dat dat erbij  hoort. Je kunt altijd weer verder. Die kans heb je iedere dag. Dat hoort ook bij het proces. Het betekent dat je onderweg bent. Als het toch een keer niet lukt, en je merkt dat je bijvoorbeeld op de bank bent gaan hangen in plaats van te gaan sporten, maak de keuze dan bewust, zonder schuldgevoel, om ervan te genieten.

7. Beloon jezelf
Dat je het een week hebt volgehouden, is al hartstikke goed. Oftewel geniet van de weg ernaartoe en elke stap, hoe klein ook. Dat stimuleert om door te gaan, veel meer dan dat je jezelf ontmoedigt door jezelf te straffen of te kleineren.

Vele leuke voornemens gewenst.

Laat je weten hoe het is gegaan? Uiteraard ben ik benieuwd naar jouw mening of aanvulling. Reageer dus gerust!

handtekening-vilna

 

Vertel het verder:

Reacties zijn gesloten.